torsdag 11 februari 2016

Affirmationer - Myt eller kraftfullt Redskap för personlig och andlig utveckling?


Det finns en del som påstår - och baserar sina påståenden på "forskning", att Affirmationer inte fungerar och inte har någon effekt på vår personliga utveckling eller förmåga att förändra våra liv. Efter att du läst min text hoppas jag dock att du håller med mig (och många andra andliga ledare och coacher) - Affirmationer är ett kraftfullt redskap som vi borde lägga lite mer energi på för att styra upp våra tankar och känslor i syfte att förbättra våra liv.

Vad är Affirmationer?
Affirmationer är ord och meningar som vi säger till oss själva i syfte att skapa en tanke och en känsla inom oss för att ändra vår frekvens, vår vibration, så att vi kommer i harmoni med orden - och då lättare drar in just det vi vill ha i våra liv. Ord bär kraft!


Känn skillnaden i att tänka:

Jag är ful!


...kontra: Jag är underbar!

Dessa ord skapar definitivt olika känslor och följd-tankar inom oss, eller hur!? Det vi tänker, känner och vibrerar och därmed sänder ut söker sin motsvarighet och det avgör exakt vilka människor, upplevelser och händelser som kommer in i våra liv. Kaka söker maka, lika barn leka bäst, precis så är det. 


Följd-Tankar:
Med följd-tankar menar jag: Om vi tänker att vi är fula, börjar hjärnan rada upp en hel massa påståenden inom oss för att göra det uttalandet sant. Hjärnan svarar: ja, det är sant, du är ful för du väger för mycket, ditt hem är smutsigt, ditt hår är stripigt och du har inga vänner... och en hel massa andra påståenden. Påståenden som inte gynnar oss på något sätt - och som knappt ens behöver vara sanna. Hjärnan är en hjälpsam maskin som dyker in i vårt medvetande - och ner i vårt undermedvetna för att hjälpa till att skapa referenspunkter (igenkänningsfaktorer) till det vi tänker och känner.

Om vi istället tänker att vi är underbara så dyker hjärnan in i vårt medvetande och ner i vårt undermedvetna och svarar till exempel: Ja, det är sant, du är underbar för att du var väldigt kärleksfull mot din son i morse, du hjälpte den gamle mannen genom att hålla upp dörren i affären, middagen du lagade var fantastisk och uppskattades av hela familjen, du har ett vackert leende, du är spänstig och smidig. ...och så vidare.


Enkel Tumregel:

När vi tänker att vi är fula, drar vi till oss saker och människor och händelser som får oss att känna oss än fulare. När vi tänker och känner oss underbara drar vi till oss människor och händelser så gör att vi känner oss ännu mer underbara!

Jag hoppas att du förstår nu hur enormt viktigt det är att välja rätt tankar och känslor och att ord bär kraft att förändra hela ditt liv!


Kraftfulla affirmationer för kärlek:

- Jag är omgiven av kärlek och allt är bra i mitt liv.
- Mitt hjärta är alltid öppet och utstrålar kärlek.
- Jag är en underbar och kärleksfull person.
- Jag älskar och jag är älskad.

Kom ihåg att inte bara rabbla dessa påståenden.
Tänk dem sakta och med glädje och låt orden fylla hela dig





Ljus och kärlek till dig från mig! 
Marita




_____________________________________
Marita Bladh, MB Nova

Tarotkonsult / Reiki Master /Certifierad Coach
Kontakt: 0722-698970
Hemsida: www.mbnova.se
Betallinje: 0939 - 111 91 41

1 kommentar:

  1. Jag håller med dig..Jag använder mig av detta så långt det är möjligt i mitt liv. Tänka positivt. Ord har en enorm kraft...❤

    SvaraRadera