onsdag 2 december 2015

#1 / Så kommer du igång och lär dig Tarot!


Många undrar hur man kommer igång och lär sig Tarot?


Det är en bra fråga! När jag började, på 80-talet, gjorde jag det mycket enkelt för mig, jag tog den allra vanligaste Tarotleken, nämligen Rider Waite. Sen har jag kompletterat med andra för att de är vackra eller tilltalar mig på olika sätt. Den jag använder allra mest när jag vägleder kunder och gör mina VeckoTarotskop är dock fortfarande min allra första, jag inbillar mig att den är ganska magisk vid det här laget! *ler*

Gör såhär: Gå in i en affär som säljer Tarotkortlekar eller välj en affär på nätet. Stilla dig, ta några djupa andetag och låt dig sen bara ledas vidare. Välj en Tarotlek du tycker är vacker och intressant ...eller låt den välja dig! Eftersom mycket av arbetet inom Tarot handlar om att relatera till och få meddelanden via symbolerna på kortet är det viktigt att välja en Tarotlek som känns bekväm, familjär och som talar till ditt symbolspråk. Kom ihåg: När du låter ditt inre vägleda dig kan du inte fatta fel beslut.


Läs mer om MB Nova Tarot Academy
En omfattande, pedagogisk, rolig och interaktiv online-utbildning.
 

Tarotkortens Historia
Mycket har skrivits om tarotkortens- ochTarotkonstens historia, men fortfarande ligger dess egentliga ursprung höljt i dunkel. Vissa källor anger det forntida Egypten och dess ritualer som ursprung. Andra anger ett samband med Indien eller den ockulta zigenartraditionen. Tyvärr finns inte så mycket tidigt historiskt material som kan berätta hur det hela en gång började. Först fram mot slutet av 1300-talet finns kort som eventuellt skulle kunna identifieras som som delar av en tarotkortlek. Dessa kort var sammanställda av en konstnär från Paris vid namn Jacquemin Gringonneur. Tarotkorten skulle ha köpts av Karl den sjätte, år 1392.

Tidigare spekulationer berättar om små bilder (kort) som användes vid österländska initieringar. Dessa symboliska kort var en sorts hemligt språk, eller kod, som endast kunde förstås av de initierade. Metoden att via symboliska bilder uppnå ockult kunskap är känd över hela världen. Och symbolspråket skulle i sådana fall vara vad som förknippar Tarot med österländsk tradition.

De kort som sammanställdes av Gringonneur och som sedan såldes till Karl VI:e finns bevarade på Bibliotheque National i Paris. Samlingen består av 17 färgglada kort. Det är dock osäkert om dessa verkligen är originalen från 1392. Viss forskning hävdar att dessa kort istället har venetianskt ursprung och bör dateras till slutet av 1400-talet. En förklaring kan vara att Ludvig XII erövrade Milano och sen lade beslag på ett väldigt stort bibliotek tillhörande Sforzaätten.

Om ovanstånde spekulationer är korrekta kan tillverkningen av de första tarotkorten härledas till omkring 1420-1450.

Kontentan av forskningen kan således sammanfattas som att de första kort, som kan benämnas tarotkort, dök upp och blev populära i Italien någon gång i mitten av 1400-talet. Från Italien spreds de vidare ut i världen via angränsande länder som Frankrike och Spanien. De användes då fortfarande som ett slags spelkort vid hoven. Den senare tidens tarottradition tar sin början först på sjuttonhundratalet, då tarotkorten började användas för  divination (tydning och vägledning) och  karaktärsanalys. //


Läs mer om min Tarotkurs.


Kram,
Marita på MB Nova 

  ● Prenumerera på mitt nyhetsbrev – Inspiration & Nyheter från Marita
  
_________________________
Marita Bladh, MB Nova
Tarotkonsult / Reiki Master /Certifierad Coach
Kontakt: 0722-698970
Hemsida: www.mbnova.se
Betallinje: 0939 - 111 91 41

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar